Stand by me

Dear brothers and sisters,

I really love this song – Stand by me. Perhaps “stand by me” are the first English words I learned in Dotchuoinon.

I came into ĐCN in 2012. Anh Hoành said at ĐCN that, learn English, and songs anh translated are songs for learning English. So I’ve learned English from anh Hoành’s translations. And “stand by me” are perhaps the first English words I learned. So I really love “Stand by me”. I used “stand by me” many times in my Prayers List. Continue reading Stand by me

Tĩnh lặng

Chào các bạn,

Tĩnh lặng là Phật Thích Ca. Phật Thích Ca rất tĩnh lặng. Chúa Giêsu thì còn khóc, nhưng chẳng ai nói Phật Thích Ca khóc. Đó là tĩnh lặng.

Nhưng tĩnh lặng là một khái niệm khó hiểu, và do đó mọi người hiểu sai: Thiên hạ thường hiểu tĩnh lặng là vô cảm – dù điều gì xảy ra mình cũng cứ trơ trơ như đá, không cảm xúc nào. Và người ta tu Thiền để trở thành vô cảm, trơ trơ như đá. (Xem truyện Thiền Không có từ tâm).

Bồ tát yêu thương chúng sinh vô tận. Thấy chúng sinh khờ khạo, si mê, làm nhiều điều điên rồ, mà không thương cảm, đau lòng, thì đương nhiên đó là vô cảm. Không phải trái tim đầy yêu thương của Bồ tát. Bồ tát mà yêu thương đến mức chảy nước mắt như Giêsu là chuyện thường. Đó là cảm xúc của trái tim, đó là yêu thương.

Nhưng yêu thương đến mức đau đớn và cảm xúc như thế mà không xung động, không nổi điên, không làm điều điên rồ… thì đó là tĩnh lặng.

Trái tim mình yêu và đau, nhưng mình vẫn bình tĩnh, bình tâm, tĩnh lặng, để biết làm gì, thì mới là chuyện khó. Trái tim vô cảm, trơ trơ như đá, và vẫn ngồi yên trơ trơ dù thiên hạ đau khổ thế nào, thì đó là “Trơ trơ” (TT), chẳng là Tĩnh lặng (TL).

Các bạn, nếu các bạn thực sự yêu người, yêu tất cả mọi người, và yêu cuộc đời khốn khó này, các bạn sẽ đau đớn trong tim thường xuyên, nhưng các bạn cũng sẽ tĩnh lặng. Vì khi ta yêu mọi người đồng đều như nhau – cả thế giới đều si mê như nhau nên ta yêu mọi người như nhau, dù rằng bên ngoài có vẻ như có người thiện kẻ ác, thiện ác đều si mê, mẹ yêu các con dù đứa tốt đứa xấu vì các con đều khờ khạo như nhau – cho nên ta chẳng thể nổi nóng hay sân hận. Nóng với ai? Hận với ai? Mình yêu mọi người mà?

Chính nhờ yêu người mà ta Tĩnh lặng, để nhìn vào những lý do sâu thẳm nhất của mọi vấn đề, ở nơi sâu thẳm nhất trong trái tim mọi người, và tìm cách giải quyết vấn đề ở mức sâu thẳm nhất – giúp cho mọi người có được trái tim yêu thương và tinh tuyền trở lại.

Các bạn, đó là Tĩnh lặng. Chẳng phải là trơ trơ vô cảm.

Chúc các bạn luôn Tĩnh lặng.

Hoành

© copyright 2020
Trần Đình Hoành
Permitted for non-commercial use
www.dotchuoinon.com

EVN power supply rises in first quarter

Update: April, 14/2020 – 15:15 VNSChia sẻ bài viết lên Twitter|

Đa Mi hydroelectricity plant in the provinces of Bình Thuận and Lâm Đồng. EVN’s output from hydroelectricity in the first quarter was 8.93 billion kWh, a year-on-year decrease of 30.4 per cent due to a water shortage. VNA/VNS.Photo Ngọc Hà

HCM CITY— Electricity of Việt Nam’s production and import of power increased by 6.3 per cent year-on-year in the first quarter, ensuring safe and uninterrupted supply is available amid the COVID-19 pandemic.

A report by the State power distribution company showed that total power output was 57.29 billion kWh.

Domestic production was 49.28 billion kWh, a 6.47 per cent increase.

Continue reading on CVD >>

China approves human trials for two new COVID-19 vaccines

AFP Beijing Published: 12 hours ago

A small bottle labeled with a "Vaccine" sticker is held near a medical syringe in front of displayed "Coronavirus COVID-19" words in this illustration
A small bottle labeled with a “Vaccine” sticker is held near a medical syringe in front of displayed “Coronavirus COVID-19” words in this illustration Reuters

China has approved clinical trials for two more experimental vaccines to combat the novel coronavirus, officials said Tuesday, as the world’s scientists race to beat the pandemic.

The vaccines use inactivated coronavirus pathogens, and the approvals pave the way for early-stage human trials, Wu Yuanbin, an official from China’s Ministry of Science and Technology told a regular press briefing.

Continue reading on CVD >>